Meny Stäng

Etikett: logotyper

Mellan två jobb

Jaha, då är man mellan två jobb. Tisdag den 4 september fick jag beskedet att jag är avskedad.

Jag är egentligen inte ledsen, jo för att inte ha något jobb, men ärligt talat inte för att jag fick lämna just detta företag. Ärligt talat så mådde jag dåligt av hela den ostrukturerade grejen. Jaja, nog om det. Det är historia nu och jag blickar framåt.

Jag söker aktivt jobb men det är svårt att hitta inom min bransch känns det som (det är i och för sig svårt i alla branscher men…). Jag vill jobba med grafisk formgivning i första hand, men eftersom jag har gedigen erfarenhet av webbproduktion så kan jag tänka mig att kombinera dessa två områden, som jag gjort tidigare.

Råkar du, mot alla odds, driva just ett sådant företag där min kompetens behövs får  du gärna höra av dig. Det kan handla om en reklamfirma, mediebyrå eller kanske en tidning.
Eller vet du om ett jobb som stämmer in på ovanstående får du gärna komma med tips.

”Framåt mot nya utmaningar”, som det så klyschigt heter. ”Alltid framåt och uppåt!”

Symantec i NY kostym

Jag skrev för några dagar sedan att Eniro bytt logo.

I samma inlägg kan du läsa om hur jävla dåligt jag mådde när jag såg Eniros nya logo första gången. Anledningen till illamåendet var att den är i princip en kopia av Symantecs (gamla) logotype.

Nu har Symantec dock bytt logotype. I ett pressmeddelande från igår går att läsa följande;

MOUNTAIN VIEW, Calif. – October 5, 2010 – Symantec Corp. (Nasdaq: SYMC) today officially launches the new Symantec company logo. The new logo symbolizes the company’s focus on enabling confidence and ensuring customers have simple and secure access to their information from anywhere, seamlessly moving between their personal and professional lives.
Källa: http://www.symantec.com > Läs hela pressreleasen.

Där kom Dolhem (Eniros reklambyrå) undan på ett pubishår. Jag kan se hur de torkar svetten ur pannan.

Symantecs logotype;

Symantecs nya logotype

Det är ändå ett lite märkligt sammanträffande att Symantec byter logotype precis nu. Jag börjar undra om det har något med var annat att göra. Är det någon som sitter på mer information kring detta får du gärna höra av dig.

Lämna gärna dina egna tankar kring logotyperna, sammanträffandet eller livet i allmänhet i kommentarsfältet nedan.

Eniro i ”ny” kostym

Eniro har fått en ny grafisk profil.

Ny känns inte rätt, själv mår jag dåligt när jag ser den och tänker på Symantec direkt. Det kan inte ses som lyckat enligt mig. När ett företag byter grafisk profil,  logotype och lanserar nya tjänster ska man, enligt mig, inte börja fundera i banor som; ”Ingår Eniro i samma koncern som Symantec?”, ”Har Eniro blivit uppköpta?”. Nej det ska kännas unikt, nytt,  fräscht och professionellt.

Byrån som har tagit fram Eniros nya grafiska profil är Dolhem Design och jag hade skämts om jag vore dem. Det är en sak om ”Uffes Snickeri & Fisk” ber grannen göra en sjysst logo och får en snarlik variant av ett större företags logotype. När Eniro, som man ändå får anse vara ett av Sveriges mest kända företag och gigantiskt i proportion till ”Uffes Snickeri & Fisk”, ber en byrå ta fram en ny profil förväntar man sig lite mer. Ser man till den kostnad som ett logobyte för med sig för ett företag av Eniros storlek och vad de säkert redan har betalat Dolhem för arbetet hade jag sett det som en skymf att visa upp ett förslag som ligger så farligt nära ett annat känt bolag som dessutom är världsomspännande (läs Symantec).

Nu vet jag inte vad Eniro har betalat för arbetet men det lär inte vara småpengar. För vad de har fått hade jag inte betalat en krona. Pinsamt, Dolhem!

Ska man skapa ett varumärke av den här skalan ska det inte gå att ta fel på vilket företag som är avsändaren. En symbol av den här typen ska någonstans kunna användas för sig självt men i det här fallet är det kört.

Är Eniros nya logo ”rip off” eller inte?

Eniros logotype

Jobbigt att jobba med sin hobby

En intressant sak kom upp på jobbet idag när en kollega frågade mig när jag hade tänkt gå hem idag. Några rackare smet typ en kvart tidigare idag men va fan kan man begära när solen ligger på där ute(?).

Jag svarade att jag kan sitta och jobba till klockan nio om det är så, det är nu jag är som mest produktiv. För det är så att när jag kommer hem gör jag ungefär samma sak som på jobbet. Jag bygger webbplatser, designar logotyper och annat grafiskt. Som mest produktiv är jag ungefär mellan klockan två på eftermiddagen och elva på kvällen.

”Skämt å sido” – jag jobbar med min hobby, hur konstigt det än låter att sitta vid datorn både dag och natt. Borde jag skaffa mig ett liv? Ja, kanske det men jag gör det jag tycker är kul under min vakna tid, vad ska jag annars göra? …

– Ligga och sola och ta vara på sommaren!
– Jaha, men om jag har roligare framför min ”dataskärm” da?
– Stick ut och träffa människor!
– Jaha, men om jag inte vill det da?
– Stick ut och jogga eller på annat sätt göra dig av med ditt lönnfett!
Håll käften eller skit ner dig!

Här är en kul bild på mig från midsommarfirandet för tre år sedan, 2007. Helt ”out of context” men ändå(n).


Om någon har undrat varför det inte hänt något när man klickat på fliken ”Kommentarer” i ”Senaste-boxen” längst upp till höger så fungerar det nu. Nu kan du se de senaste kommentarerna där. Det kommenteras dock för dåligt här för att det ska vara roligt att klicka på den fliken så kom igen nu för helvete.

Det är väl inte bara jag som tycker saker om det jag skriver om. Visa er på styva linan nu för fan och kom med lite mothugg på det jag skriver om. Skriver jag om för tråkiga saker för att det ska vara värt att kommentera så skriv det då för fan, annars HUGG HUGG HUGG!

Nollor man har att göra med ibland

Jag designade en logo till en ”träningskonsult” nyligen. Cross Fit Hilton Head heter de. Logotypen var väl bra som den var men de hade tydligen fel kontakter.

De bad mig förenkla färgkombinationerna så de skulle vara ”lättare att trycka på kläder”, va fan!

Jag tyckte att de kanske skulle höra sig för med andra mer ”kunniga” firmor men icke. Sedan blev de sura för att det tog tid men, va fan, jag har ju annat att göra och de har bara betalat några hundra kronor för loggan.

Blev väl sådär också.

Ja ja, jag skickade ett nytt förslag ikväll, får se vad de säger. Spänningen är oliiidlig! 😉

Sickna nollor man har att göra med ibland, va?

Jag vann uppdraget att göra logotypen

Mitt intresse och min profession som grafisk formgivare sträcker sig långt utanför min yrkesroll. Om ni inte redan visste det så har jag gjort logotyper till allt från bilhandlare på Öland till radiostationer i New York.

Mitt senaste alster är ett koncept till en webbtjänst för musiker kallat ”Idiot Chart”. I steg nr 1 har jag gjort en logotype och tagit fram ett koncept åt kunden. Nästa steg som jag har blivit ombedd att göra är en design för webbplatsen där tjänsten ska vara tillgänglig. Kunden finns i Holland och det är där tjänsten kommer att erbjudas i första hand men vem vet hur stort detta kommer bli. Jag är i alla fall glad att jag har fått äran att designa hela grejen.

Här är första steget, varsågod… (klicka för större bild)

Vill ni se fler exempel på vad jag har gjort och kan göra i designväg, grafisk formgivning, foto och webbdesign kan ni besöka min nyligen publicerade ’Portfolio’ SOLOREKLAM.com. Där publicerar jag saker jag gör, har gjort och kanske kommer att göra…”It’s a playground of graphic design and clay”.

Copyright © 2018 Hatad & Älskad Av Alla (Jesper Nilsson).
Alla rättigheter förbehållna.

Cannabistankar