Meny Stäng

Etikett: mat (sida 1 av 7)

Bad och lite annat

Hej bloggen!

Trots dåligt väder har det gå att göra lite saker utomhus i alla fall. Jenny och jag älskar att bara vara ute varma sommarkvällar. Därför har vi tagit oplanerade cykelturer. Jenny har även badat vid flera tillfällen. Galet enligt mig, när det bara är 15 grader i vattnet, men hon tycker det är skönt.

Stan är så vacker i solnedgången och lite ute i naturen, som på Stensö som vi besöker ofta, är det ännu vackrare.

Hoppas på bättre väder och fler varma sommarkvällar då man kan sitta ute långt in på småtimmarna på uteplatsen och göra utflykter.

Kolla in denna färglada tallrik. Rödbetspasta, broccoli, vegoschnitzel, ruccolasallad och en egenodlad tomat. Ser läckert ut eller hur?

Potatissallad

När jag kom hem från jobbet i fredags överraskade Jenny mig med en ”semesterpresent”. Jag fick ett par jeansshorts vilket jag behövde för jag har bara ett par shorts som ser anständiga ut. Jag blev jätteglad för det.

shorts-semesterpresent

På kvällen hade vi bestämt oss för att grilla. Jag grillade ett par karréskivor och Jenny grillade någon vegansk bit. Som jag skrev i tidigare inlägg gjorde vi en egen potatissallad, supergod. Skönt var också att vi kunde sitta ute och äta.

Recept på potatissalladen:

• Lite vinäger
  • Rödlök
  • Flingsalt

Skär ingredienserna i lagom stora bitar och blanda ihop. Svårare än så är det inte.

potatissallad-grillat

I lördags var vi på Stadsmissionen för att leta kläder till ett ”event” i början av augusti. Ni får vänta lite till innan jag berättar.

I övrigt har vi i helgen gjort lite blandade saker. Tagit promenader, kollat på thrillers på Netflix och chillar på uteplatsen. Igår var vi på stranden. Jag hade tänkt bada, men när jag hörde att det bara var 15 grader i vattnet gjorde jag inte ens ett försök.

jenny-uteplats-vin

Sushi och tomater

Igår lyxade Jenny och jag till det med sushi. Jag tog som vanligt en ”nummer 3 med tio bitar” som består av lax, räkor och rullar.

Idag jobbade jag näst sista dagen innan semestern. Min hjärna har redan slagit av och gått in i semester mode. Jag är så jävla trött efter bara ett par timmar och när jag kommer hem vill jag bara slänga mig på soffan och bara ligga där görandes ingenting.

När jag kom hem idag hade Jenny redan lagat mat. En smarrig köttfärspaj hade hon slängt ihop – jättegott!

Efter maten planterade jag en pelargon som vi fick av mina föräldrar när de var här på fika igår. Sedan gjorde jag en liten installation med en stenväxt och flinta som jag importerat från den skånska myllan. Blev riktigt nice om jag får säga det själv.

Tomaterna har börjat komma också.

Hotellfrukost

För dig som missat det så fick jag en hotellfrukost av Jenny i födelsedagspresent. Igår gick vi upp tidigt för att cykla till Frimurarhotellet här i Kalmar.

Jag är egentligen ingen frukost-människa. Jag har ingen aptit och äter jag någon fast föda så sitter jag bara och tuggar och tuggar och får kväljningar när jag försöker svälja. Därför brukar det bara bli ett glas fil eller smoothie till frukost.

Det konstiga är att hotellfrukost kan jag äta utan problem. Jag vet inte om det är för att det är så färskt och det finns ofta lite varmt att äta också, äggröra, korv och bacon.

Igår var det jättegott att äta frukost och mysigt hade vi det. Det fanns färska frallor, skinka, salami, ost, smoothie, äggröra, korv, köttbullar, bacon, juice och mycket mer.

Det var en superbra födelsedagspresent. Det är så kul att göra något tillsammans med något, särskilt med Jenny. Det blir en upplevelse lika mycket som en present.

Tack, älskling!

jenny-ater-frukost

notter-fron-mussli

det-varma

forsta-tallriken

andra-tallriken

Re-cap Februari #2: Ekerum

Den trogna och uppmärksamma läsaren kommer ihåg att Jenny och jag fick en övernattning på Ekerum Resort Öland i julklapp av hennes föräldrar. I lördags var det dags!

Vi var ”tidigt” uppe och packade allt vi skulle ha med oss, inte så mycket eftersom det bara var en natt, men lite grejer behövde vi ju. Vi tog bussen vid 14 och vi hoppade på på Malmen. Varför är hållplatsen viktig? Jo, för Jennys syster med pojkvän hoppade på en hållplats senare, Chokladfabriken.

Vi hade planer både på att gå på Spa och äta på den fina restaurangen. Det blev dock för stressigt med spa och på restaurangen hade de bara två rätter att välja på och vi ville inte krångla med vegansk mat heller eftersom det inte fanns på menyn. Vi tog oss däremot till pizzerian, vilken jag kan rekommendera. De har många egenkomponerade pizzor, som man inte hittar på andra pizzerior, och dessutom med Öländska råvaror vilket är ett plus både för den lokala anknytningen och för miljön. Jävligt gott! Vi satt kvar en stund och pratade och tog ett par extra öl, sedan gick vi tillbaka till respektive rum.

Lite senare sammanstrålade vi i Hanna och Alex rum där vi hade tänkt spela lite spel och dricka lite vin. Istället hamnade vi i soffhörnan och pratade om allt mellan månen och Mongoliet. Jag hade och jag tror allihopa hade en riktigt mysig och trevlig kväll, det verkade så i alla fall för vi satt uppe inpå småtimmarna. Tack till alla som medverkade!

jenny-o-jag

alla-i-soffhornan

ekerum-17-sangen

Re-cap Februari #1: Mammas födelsedag

Nu var det ett tag sedan jag bloggade och självklart har det hänt massa saker. Därför kommer här en liten serie av resuméer av några nyckelhändelser.

För exakt en vecka sedan fyllde min mor år. Jenny och jag åkte dit med buss. När vi kom fram var redan min mormor där, mamma hade hämtat henne innan för hon bor långt ut på landet på den lilla gården Marielund i Alböke socken, Öland.

Först blev det fika med hembakta brödbullar, sedan tårta med kaffe…jag tog en tårtbit för mycket för jag blev mätt.

Mätt var inte bra att vara för efter ett par timmar var det dags för mat. Mamma hade fixat värsta buffén. Det fanns kyckling, två sorters lax med sås, sallad, oliver, feta ost, bearnaisesås m.m. Gott!

Som att det inte var nog med det så blev det fika igen(!). Rimbobullar (eller ”bluffbullar” som vi säger), kaffe och ännu mera tårta.

Vi hade jättetrevligt och roligt och min älskade mamma tyckte om presenten och hade ju fixat ett riktigt kalas.

mm-fd-17-mamma

mormor-o-pappa

mm-fd-17-jenny

Nyårsafton 2016

Det här nyåret bestämde vi oss för att vara hemma och fira bara Jenny och jag. Ni vet äta gott, umgås, mysa, dricka något gott, spela spel, mysa, äta, umgås. Det var precis vad vi gjorde. Men innan vi började med festligheterna tog vi en frisk promenad, det var skönt, en nyårspromenad.

Vi hade planerat en tvårättersmeny bestående av risotto med kräftstjärtar och champinjoner och till efterrätt en cheesecake. Jag minns inte att jag ätit risotto innan men den vi gjorde var fan den godaste risotto jag ätit oavsett. Cheesecaken blev också bra, jag älskar cheesecake.

Vid tolvslaget gick vi ut med hopp om att få se lite fyrverkerier. Vi trodde inte att det skulle skjutas så mycket eftersom vi bor så centralt och det är mest hyreshus i området, men jävlar vad det smällde! Det var raketer överallt. Så det var kul.

Ett jävligt bra nyår, kanske det bästa någonsin. Men så länge jag är med min kärlek är allt bäst i världen.

Juldagen

sr-bestik-socka

Men juldagen då?, kanske du har undrat. Ska du inte skriva om den? Jo, nu ska jag det.

Jag  fick skjuts av min mor till Stora Rör där Jennys föräldrar bor och där hela familjen firade jul. Där satt vi och pratade, Jenny och jag tog en promenad förbi hamnen, vi åt julmat givetvis, spelade spel, drack kaffe, åt godis, pratade lite till och tittade på tv.

Det var en mysig dag och vi övernattade där. Här kommer självklart lite bilder.

En dag i December

Vad har hänt som är värt att skriva om idag? Det får du avgöra, kära läsare.

Idag jobbade jag på förmiddagen (som oftast). Jag lade in innehåll och stylade det på en webbplats, gjorde två annonser och påbörjade ett specialdesignjobb.

När jag kom hem från jobbet hade Jenny lagat pannkakor som vi åt med sirap, marmelad och socker (inte allt på en gång givetvis, tror du vi är galna eller?).

Klockan 14.00 hade jag ett möte som var tufft men kommer betyda mycket positivt framöver.

Jag behövde lugna ner mig och samla mig efter mötet så jag gick in på Espresso House och tog en fika. Eller jag betalade ju för den, tog den inte bara, fattar du väl.

Påväg hem kunde jag inte låta bli att köpa blommor till Jenny. Hon betyder allt för mig och finns alltid där för mig i såväl medgång som motgång  och det vill jag att hon ska förstå. En blomma kan inte mäta sig men med en i taget…

Romantiskt jidder tänkte du där, så jag sparar resten att säga till den det verkligen berör.

Jodå, vi var och handlade också. Både mat och julklappar. Känner varken julstress eller julstämning men det ordnar väl till sig den 24.

Kalsong-surpris

Idag var det jobb som vanligt numera. Det gick ju bra förutom att jag känner mig så jävla långsam i allt jag gör. Kanske är jag för noggrann, vad vet jag.

När jag kom hem mötte Jenny mig i hallen med ett paket bakom ryggen. Hon överraskade mig med nya kalsonger och badskum. Jag behövde uppmuntring efter några tuffa dagar och med en sån underbar och omtänksam flickvän är det svårt att inte vara lycklig.

Sedan handlade vi. Sedan råkade vi gå in i en second hand-butik. Där hittade vi något som kommer göra stor skillnad här hemma. Vad det är får du reda på en annan dag.

Sedan handlade vi igen. Det var extrapris på yoghurt där vi handlade igår så vi åkte dit och köpte några paket till. Så nu har vi yoghurt så vi klarar oss till mitten av september.

© 2017 Hatad & Älskad Av Alla. Alla rättigheter reserverade.