Meny Stäng

Etikett: Trevligt

Jaha, då är jag 36 år då.

Födelsedagen inleddes med jobb på förmiddagen. Sedan hem för att förbereda festligheterna. Ja, så mycket fest var det kanske inte men jag hade köpt en tårta och Jenny bakat två. Nu tänker du; Oj, vilka tårtomaner de är! Men det var en vegansk tårta och en sojafri tårta till två i församlingen som inte kan eller vill äta vissa saker, även om alla åt av alla tårtor.

Jag har haft ångest ett par veckor för min födelsedag. Både för att det skulle komma hit folk och för att jag det är en markering för att jag blir äldre. 36 år är väl ingen ålder, tänker du, men så här gammal har jag aldrig varit i hela mitt liv, så det är lite skrämmande.

Som en extra överraskning fick jag lite presenter. Följande fick jag av följande personer.

Jenny

• Våffeljärn + våffelmix
  • Kaffe
  • Kalsonger
  • 2 x duschcreme (Taboc och Mexx)
  • Badsalt/-kristaller

Anders & Karin

• Presentkort på Elgiganten
  • Kaffemuggar (2 st)
  • Grillmarinad/Glaze (kolla de små dunkarna på bilderna, jättesöta ju)

Mormor

tulpaner

vegotartan

Jenny fyller år

Igår fyllde Jenny år. Min mor och far samt hela hennes familj, förutom Hanna, var här på fika och tårta.

Det blev en trevlig och rolig eftermiddag och alla verkade trivas. Skönt att våra familjer funkar bra ihop, jobbigt vore det annars.

Som sig bör på födelsedagar fick Jenny en massa presenter som hon blev glad för allihop. Av mig fick hon paket i sängen på morgonen. Ett underställ att ha när hon tränar ute i kylan, kanske inget jätteromantiskt men hon behöver det.

På kvällen när alla hade åkt hem åt vi en god middag och tog ett par glas vin. Efter middagen fick Jenny en present till av mig, ett par skor hon önskat sig sedan länge. Hon blev superglad…kul!

jennys-flsd-01

jennys-flsd-10

jennys-flsd-11

Drinkar, drinkar, drinkar!

I fredags ägde den sedan länge planerade ”Drinkkvällen” rum. Vi träffades på eftermiddagen för att inhandla alla ingredienser. Strax efter klockan aderton knackade jag och Jenny på hemma hos Hanna. Eller knackade på, hon fick komma ner och öppna porten som annars är låst typ dygnet runt.

På menyn stod:

• Kaffe
    • Farinsocker
    • Grädde

Det var bara att börja blanda och först på tur stod Watermelon Love som var riktigt god enligt mig, den fick inte maxbetyg men nära inpå.

Den godaste drinken var nog ändå Frozen Strawberry Daiquiri tätt följd av Irish Coffe. Jag hade druckit båda drinkarna förut så det var ingen överraskning hur de smakade, men det var kul att göra dem hemma från scratch. Vill du ha recept får du Googla själv, jag tänker inte berätta.

I övrigt var det som vanligt trevligt att hänga med Hanna och Alex. Vi kan nästan prata om precis allt så samtalsämnena sträckte sig från mat och avföring till döden och universum. Tack alla deltagare!

Kan man krossa is i blendern?

Systrarna Jonsson trivdes i drinkparadiset

Lite behind the scenes

Ett par Queen's Deligt serverat.

Ett par Queen’s Deligt serverat.

Såhär kan man också krossa is.

Skål i kärlekens namn!

Hur smakade det här då?

Very good, gummi snodd!

Semestertripp till Österlen

Vi har snackat om det länge, att campa, förra torsdagen blev det äntligen av. Vi hade bokat tältplats på Tobisviks Camping en vecka innan och nu bar det av till Österlen.

Vi kom fram strax efter kl 13 på torsdagen och när vi rest tältet och kommit iordning på campingen gick vi ner till stranden. En aslång sandstrand som var jättefin, men vattnet var kallt som s*tan men vi tog oss ändå ett dopp. Semestrar man vid en så fin strand måste man ju bada.

Lite senare styrde vi kosan mot Simrishamn för att se vad det är för stad. Det är en jättefin stad. Centrum utgjordes av hus som säkert var flera hundra år gamla längs kullerstensgator. En fröjd för ögat och nästan som en sagostad från en Astrid Lindgren bok.

Som synd var var det marknad i staden som skymde mycket av husfasaderna, men med en tågtripp fick vi chansen att se andra delar av staden också samt hamnområdet med alla fiskebåtar och ”fiskfabriker”. Sådana där tåg kan tyckas löjliga men är man i en ny stad är det ett ypperligt tillfälle att få se platser som man annars inte skulle gå till eller hitta.

Tillbaka på campingen gjorde vi iordning grillen (grilla måste man göra när man campar). Det är kul att sitta på en camping och titta på alla andra campare som fixar och trixar med sina tält och husvagnar och endel beter sig verkligen som klyschiga campare som man ser på tv.

Sedan satt vi där hela kvällen och njöt av att vara på semester, skålade i vin och bara njöt innan vi kröp till kojs i tältet.

Under fredagen hade vi tänkt besöka Ystad, Ales stenar och någon fin badplats. Vi kände dock att tiden inte räckte till så vi nöjde oss med Ales stenar. Jag blir så jävla imponerad av såna saker som de gjorde för ca 1200 år sedan. Såna stenar är en bit kaka att lyfta och flytta med dagens teknik, men hur fan bar de sig åt då? Det är ett mysterium.

På väg tillbaka mot campingen hamnade vi på en väg längs kusten, som vi blivit tipsade om skulle vara fin, men som vi inte tänkt köra för vi tyckte den såg för lång ut. Det var fint med havet, de små hamnarna och orterna. Vi hittade till Löderups strandbad vilket var en riktigt fin strand med vit len sand. Det var iskallt i vattnet men vi doppade oss ändå. Återigen; det var semester!

När vi var på plats på campingen igen laddade vi grillen för ikväll skulle det grillas korv (grilla måste man göra när man campar). Vi satt uppe sent på kvällen och hade det mysigt och spelade Yatzy samtidigt som vi satt och skrattade i smyg åt de andra camparna. Så mycket olika människor på samma ställe som egentligen gör samma grejer fast på olika sätt.

Lördag var det dags för hemfärd. Det hade regnat under natten och regnade även på morgonen/dagen när vi gick upp. Vi hade tänkt åka och titta på fler sevärdheter och platser men eftersom allt var så blött bestämde vi oss för att packa ihop och åka direkt.

Vi hann i alla fall stanna till och se hur Mandelmann hade det.

Midsommar 2016

Det blev en riktigt rolig midsommar. Jennys syster Hanna var här med sin pojkvän Alex. Vi åt grillat och sill, drack gott, skrattade mycket, spelade kubb, tramsade en del och pratade om allt mellan himmel och jord. Dessutom var det så skönt väder att vi kunde sitta ute hela kvällen. Ja, vi hade det helt enkelt jävligt kul och trevligt.

Filéa laxen

Det är kul att vara hemma hos min bror igen, att hela familjen är samlad för att fira jul.

Efter drygt tre timmars bilfärd kom vi fram. Sedan dess har det fixats inför morgondagen samt lagats mat som vi åt ikväll.

Det blev lutfisk till middag. Inte någon favorit men det är tradition att äta det dan före dan.

I övrigt har vi umgåtts, pratat, skrattat, fikat och kollat på tv.

Jag är nervös inför morgondagen då fem helt okända människor ska komma hit och fira julafton. Det är min broders flickväns mamma med sambo samt tre syskon. En prövning för min sociala fobi. Hur det går får du veta imorgon.

Nu ska jag sova i mitt lilla rum jag blivit tilldelad. Gnatt!

Mys och katter

Det har varit en jättemysig dag med fika med Jenny och hennes lillasyster vilket var jättetrevligt. Lite nya kläder blev inköpta, eller de var jättenya faktiskt (kanske visar dem senare). Sedan har det varit smått förvirrat under kvällen känner jag, men de bitarna faller nog på plats.

Orkar inte skriva mer så jag bjuder på lite kattbilder istället. Kulan och Greta är riktiga vänner även om Kulan är tvungen att väsa till och morra ibland när Greta blir för mycket. Shit, till och med jag tycker hon är för mycket ibland och då har jag ändå betalt pengar för henne! Det är i alla fall kul att se att de kommer så bra överens för det mesta.

Greta och Kulan

Greta skelar ibland men är söt ändå

Kulan får stå ut med mycket, men egentligen älskar han Greta

© 2017 Hatad & Älskad Av Alla. Alla rättigheter reserverade.