Meny Stäng

Kategori: Sommar

Kalmar marknad 2017 – Fredag

Första marknadsdagen på Kalmar marknad, som håller på i dagarna tu, dvs Fredag  28/7 och Lördag 29/7.

Jenny och jag var där igår. Det är mycket samma saker i flera stånd så egentligen behövs bara 10 stånd (det har jag säkert skrivit förut i något inlägg, men nu är det aktuellt igen).

Jag hittade i alla fall ett par sköna haremsbyxor, har börjat gilla den typen av byxor mer och mer. För ett par år sedan kunde jag inte ens gå ut till närlivs i mjukisbyxor, nu lallar jag runt på stan i dem.

Jenny har sedan länge velat ha en viss typ av väska. När hon hittade en igår så köpte jag den till henne, en lite present kan man säga vilket alltid piggar upp förhållandet. Men inte för ofta och inte vid fel tillfällen. Där kommer din finkänsla in om du har någon.

Självklart blev det en påse godis också, marknadsgodis är fan det bästa godiset. Givetvis från Mariannelund, som mina föräldrar lärt mig (fråga inte varför).

mina-byxor-kalmar-marknad

jennys-vaska-kalmar-marknad-17

godis-kalmar-marknad-17

En (o)vanlig torsdag i Juli

Tog bussen till Borgholm idag vid lunchtid. Möttes av Mamma och Evita när jag gick från busshållplatsen mot mitt föräldrahem.

Drack kaffe, käka mackor och samtalade med far och mor. Ett par timmar senare strosandes på stan köpandes en tröja, smuttandes på ett glas pilsner.

Njöt av sommareftermiddagen i hamnen. Himlen var fylld av bomullstussar, solen slött dalandes mot sundet.

Kväll hos mina kära vänner N & L avslutades med öl i kylig Ölandsluft vid hamnkanten.

Nu somna sött i pojkrummet. Hög på lycka, hög på livet.

Imorgon jag inget tar för givet.

Bad och lite annat

Hej bloggen!

Trots dåligt väder har det gå att göra lite saker utomhus i alla fall. Jenny och jag älskar att bara vara ute varma sommarkvällar. Därför har vi tagit oplanerade cykelturer. Jenny har även badat vid flera tillfällen. Galet enligt mig, när det bara är 15 grader i vattnet, men hon tycker det är skönt.

Stan är så vacker i solnedgången och lite ute i naturen, som på Stensö som vi besöker ofta, är det ännu vackrare.

Hoppas på bättre väder och fler varma sommarkvällar då man kan sitta ute långt in på småtimmarna på uteplatsen och göra utflykter.

Kolla in denna färglada tallrik. Rödbetspasta, broccoli, vegoschnitzel, ruccolasallad och en egenodlad tomat. Ser läckert ut eller hur?

Potatissallad

När jag kom hem från jobbet i fredags överraskade Jenny mig med en ”semesterpresent”. Jag fick ett par jeansshorts vilket jag behövde för jag har bara ett par shorts som ser anständiga ut. Jag blev jätteglad för det.

shorts-semesterpresent

På kvällen hade vi bestämt oss för att grilla. Jag grillade ett par karréskivor och Jenny grillade någon vegansk bit. Som jag skrev i tidigare inlägg gjorde vi en egen potatissallad, supergod. Skönt var också att vi kunde sitta ute och äta.

Recept på potatissalladen:

• Lite vinäger
  • Rödlök
  • Flingsalt

Skär ingredienserna i lagom stora bitar och blanda ihop. Svårare än så är det inte.

potatissallad-grillat

I lördags var vi på Stadsmissionen för att leta kläder till ett ”event” i början av augusti. Ni får vänta lite till innan jag berättar.

I övrigt har vi i helgen gjort lite blandade saker. Tagit promenader, kollat på thrillers på Netflix och chillar på uteplatsen. Igår var vi på stranden. Jag hade tänkt bada, men när jag hörde att det bara var 15 grader i vattnet gjorde jag inte ens ett försök.

jenny-uteplats-vin

Sushi och tomater

Igår lyxade Jenny och jag till det med sushi. Jag tog som vanligt en ”nummer 3 med tio bitar” som består av lax, räkor och rullar.

Idag jobbade jag näst sista dagen innan semestern. Min hjärna har redan slagit av och gått in i semester mode. Jag är så jävla trött efter bara ett par timmar och när jag kommer hem vill jag bara slänga mig på soffan och bara ligga där görandes ingenting.

När jag kom hem idag hade Jenny redan lagat mat. En smarrig köttfärspaj hade hon slängt ihop – jättegott!

Efter maten planterade jag en pelargon som vi fick av mina föräldrar när de var här på fika igår. Sedan gjorde jag en liten installation med en stenväxt och flinta som jag importerat från den skånska myllan. Blev riktigt nice om jag får säga det själv.

Tomaterna har börjat komma också.

Haga Park, Öland

Igår var vi på utflykt till Haga Park på Öland. Det är en fin strand, full av surfare visserligen, men perfekt om man vill vara på en stor strand men ändå ha lite avskildhet tack vare träd och enbuskar som växer lite överallt.

Jenny i Haga Park, Öland

Kite surfing i Haga Park, Öland
Idag har vi förberett för semestertrippen vi ska åka på imorgon. Packat bilen, handlat mat och planerat. Vi ska till Österlen i Skåne och tälta två nätter på en camping. Det ska bli kul och spännande men samtidigt nervöst. Jag har inte kampat på många år och då var det med familjen och mest i husvagn. Hur gör man ens?

Och en sak till! Vi satte ju gurkfrön i våras men hade inte så stora förhoppningar på att det skulle bli något. Nu är det fullt med gurkor där ute. Vi har skördat ett par och de är faktiskt goda. Några fler är färdiga för skörd och ännu fler är på tillväxt. Det trodde du aldrig att det går så bra att odla i stan.

Odla gurka och grönsaker i stan

Lördag vecka 28

Det blev en trevlig, rolig, god och skrattig kväll. Vi drack bubbel, vi drack islatte, vi grillade, vi åt bröd, vi drack öl, vi åt efterrätt, vi pratade, vi tramsade och så vidare plus.

En lördag av högsta betyg. Mera sånt!

Igår var en fin dag

Igår hade vi bestämt med mina föräldrar att göra en utflykt till våran sjöbod på östra Öland. Mamma hade fixat värsta festmaten; rökt lax, nypotatis, sallad, olika såser och bröd. Vi åt, pratade och njöt av solen och den fina miljön. Det är verkligen vackert där nere vid boden med stranden, naturen och en del spännande fåglar.

Vi var där i flera timmar och just solen tog ut sin rätt. Även om det blåste och kändes svalt så tog solen. Jag brände mig lite i ansiktet men Jenny blev ganska bra bränd på ansikte, hals och axlar. Man får inte luras av väder och vind.

Sammanfattningsvis en härlig och fin dag.

160622-01 160622-02 160622-03 160622-04 160622-05 160622-06 160622-07 160622-08 160622-09

Ytterligare en roadtrip

Idag blev det sovmorgon för min del. Ångesten fick mig att sova till kvart över tolv. För att inte göra saken värre bestämde vi oss för att åka någonstans och sola och bada lite. Vi gillar ju roadtrips, Jenny och jag, så vi satte oss i bilen.

Vi styrde kosan söderut ( kosan, va fan är det, det var ju en bil vi styrde). Vi hamnade vid Vita Sand. Jag har aldrig varit där förut men det var en fin liten sandstrand. Vattnet hade helt okej temperatur så vi låg i och plaskade lite. Sedan solade vi lite, fikade lite och åkte därifrån.

Vi ville åka någon-rolig-stans men åkte ner till Söderåkra och vände sedan styrdes kosan…eller bilen mot Påryd. Vi ville äta glass men konstaterade att det inte finns så många typ glasskaféer runt Kalmar så det fick bli en mjukglass vid kiosken i Ljungbyholm. Det var gott men inte mer.

När vi kom hem käkade vi dumplings. Det har jag aldrig ätit förut men det var jättegott. Efter det blev det lite kollande på roliga tv-serier och nu är det dags att sova för vi är redan trötta.

Det var den dagen vi kallade 15 Augusti 2015.

Ha det gott! /Jeppe

Taggar: , , ,

En tripp till norra Öland

Igår var det bestämt att Angelica, Jenny och jag skulle ta en tripp till norra Öland, Böda och Byxelkrok. Vi drog iväg på förmiddagen för det är ju en bit att köra men efter en kisspaus och lite gympa landade vi på Valles för att kolla på all skit de har där. Vi hittade dock fina bestick och självklart skulle det handlas godis.

Efter det åkte vi ner till Lyckesand för att bada och sola. Vattnet var lite kallt och jag, trots att jag är en jävla badkruka, var först den enda som vågade gå i och doppa mig. Jenny bestämde sig efter svårt övervägande att göra mig sällskap i det blå. Angelica däremot chickade ur och blötte bara ner benen…nänänänänääää! 😉 Vi solade en stund, snackade lite skit och lämnade sedan stranden.

På väg hem stannade vi på Kaffestugan i Böda, de har ju egen tillverkad glass där och det ville vi ju prova såklart. Ett fint ställe men fruktansvärt seg personal, men mycket glass fick man. Jag tyckte glassen var helt okej, men det rådde det delade meningar om. Trevligt var det i alla fall att åka iväg en bit hemifrån och göra lite annat än att sitta hemma och grubbla. Jag dippade visserligen rejält på hemvägen och ångesten steg till skyarna. När vi kom hem låste jag in mig i badrummet och tog ett varmt bad och resten är en lång historia och den blir längre om jag ska skriva den här.

Idag mår jag bättre så no worries!

Lyckesand

Kaffestugan i Böda

Glass

© 2017 Hatad & Älskad Av Alla. Alla rättigheter reserverade.